Isnin, 27 Julai 2009

Bahasa menunjukkan bangsa

Seolah-olah menjdi satu kelaziman dalam kalangan pelajar masa kini,suka sangat mengata-gata kawan,merendah-rendahkan kawan ,memberi gelaran dan sebagainya.dan hal inilah yang berlaku pada waktu p&p pagi tadi.

Kadang-kala sakit jugak telinga tatkala mendengar anak-anak pelajar zaman ini berkata-kata.Tidak ada kesopanan langsung sedangkan dalam prinsip rukunegara ada prinsip kesopanan dan kesusilaan.Nak buat macam mana,masa pelajaran sivik tak belajarpun sivik!!!!!!!

Kata mereka," tak apa cikgu,cakap gini pun,hati baik". Aku cukup tak berkenan dengan orang yang berperinsip seperti itu.Mana orang dapat tahu isi hati kita,baik ke tidak.Dalam berkata-kata,baiklah kita berhati-hati.Jarang orang yang bercakap kasar,sinis dan penuh dengan sindir-menyindir baik hatinya.Kalau tidak masakan ada kata-kata pujangga yang mengatakan bahasa menunjukkan bangsa.

Dengan kata-kata kita boleh dianggap sombong dan mungkin wujud sifat riak dalam diri.Sebenarnya sombong adalah sikap yang menolak kebenaran dan meremehkan manusia lain dengan anggapan kepandaian kita lebih hebat dan tinggi daripada orang lain.

Kesombongan yang ditimbulkan dari segi keagamaan ataupun keduniaan disebabkan antaranya;1
1.Ilmu
2.Ibadah dan amal soleh
3.keturunan
4.kecantikan
5.Kekayaan
6.Kekuasaan dan kekuatan
7.Keluarga dan pengikut yang banyak

Allah SWT berfirman dalam surah an-Nahl yat 29 yang bermaksud " Maka masukilah pintu-pintu Neraka Jahannam,kamu kekal di dalamnya.Maka amat buruklah tempat orang-orang yang menyombongkan diri itu".

Ingatan ini untuk diriku dan kita semua.


2 ulasan:

  1. a good reminder for all of us..

    BalasPadam
  2. tchersally

    Memang tugas kita agar saling memperingati antara satu sama lain.

    BalasPadam