Jumaat, 28 Ogos 2009

Berkongsi rasa dan cerita.

Semalam Jumaat,dapatlah membantu seorang rakan menyempurnakan ceramah teknik menjawab di Maahad Muhammadi Al Fauziah di Rantau Panjang.Dek kerana beliau tak sanggup bercakap 4 jam tanpa henti maka dimintalah bantuan dariku. Dua jam seorang.

Rasa nak pengsan dibuatnya.Terlalu letih.Pukul 12.30 baru selesai.

Tapi ada satu cerita menarik yang dapat dikongsi apabila dok menunggu giliran nak buat ceramah.mendengar cerita daripada dua orang guru dari sekolah tersebut.Seorang guru lelaki yang mempunyai 8 orang anak di mana kesemua anaknya dijaga sendiri.Makan minum dijaga rapi,vitamin minda,hantar tuisyen semuanya diuruskan dan hubungan beliau dengan anaknya seperti rakan-rakan.Isterinya suri rumah tangga sepenuh masa dan tukang jahit yang berjaya( banyak tempahanlah agaknya ) Anak-anaknya berjaya dan mendengar kata.

Manakala seorang lagi,guru perempuan yang mempunyai 11 orang anak.Semua anaknya dia yang ambil tanggungjawab.hantar tuisyen dan lain-lain.kalau dia terpaksa ke tempat lain,anak-anaknya tak ke tuisyenlah jawabnya.Jika anak-anak buat perangai,si ayah tak bersuara.Jika si isteri menyuruh si ayah membuat teguran si ayah melenting dan marah-marah pada anak-anak.Bukan apa kata si isteri,marahkan anak kerana nak marahkan isteri.Pukul anak sindir menantu rupanya.

Memang ramai si ayah yang bersikap begini!!!,moralnya bagi yang nak menamatkan zaman bujang bersedia dulu dari semua segi.Biarlah agak lewat sedikit tapi matang dari segi pemikiran.

4 ulasan:

  1. cite ke 2 - sayang anak - tangan2kan...jika siayah tidak ambik pusing hal anak - tu lah jadinya...pihak sekolah akan panggil si ayah! takade ayah barulah ibu...jadi kena bersama2 mendidik anak...kan tu amanah.

    BalasPadam
  2. sonata anak kancil
    Tapi soalnya jarang bapa yang nak datang ke sekolah jika dipanggil.

    Kadang-kala ibu jugak yang datang dengan bawa anak-anak yang masih kecil lagi.

    BalasPadam
  3. huhuhu iAllah lau sy dh jd ayh plak..tkkn jd cmtu. sy akn jd cm ayh sy..ayh ddhulukn..hihi
    n yg pntg skali tuk ddikn ank2 sy nnt,apa yg kurg pd sy skrg...akn sy prbtul+ajrkn tuk ank2 nnt..iAllah..hihi

    BalasPadam
  4. -JuvItArs
    Baguslah jika ada pendirian yang sebegitu.

    BalasPadam